28 maj

Nu var det ju några dagar sen jag skrev..

Men i onsdags var vi ju på Hästkliniken med prinsessan. Det kändes både bra och dåligt. Hon var fortfarande halt. Och det trodde jag faktiskt inte eftersom svullnaden hade gått ner så fint. Vi har inte vågat springa något med henne hemma och kollat ifall det skulle förvärra något. Men hon var i alla fall halt både på rakt och böjt spår i trav.
Vi gjorde ultraljud på henne för att se hur senan såg ut. Och det var inget som var av, vilket så klart var en stor lättnad. Men det var en mörk fläck på ett ställe där det inte skulle vara en mörk fläck.. Det gick inte att se vad det var. Men det hade ju bara gått fem dagar efter att skadan skedde så vi ska vänta till nästa vecka för då är man säker på att kroppen har självläkt så gott den kan. Detta innebär fortsatt boxvila och sjukhage. Men jag får skritta henne! Hallelujah moment!
Jag skrittade första gången igår! Första gången jag red på en HEL vecka! Kändes underbart! Det blev en liten tur på 20 minuter i skogen. Men Lilly tycker det är fruktansvärt svårt att BARA skritta. Det finns inte i hennes värld. Haha, min söta lilla flicka! Hon verkade tycka att det var skönt att komma ut och röra på sig lite. ´

Idag går jag nog bara en sväng med henne och låter henne beta lite på fältet. Ska nog försöka att hålla mig till att inte rida mer än varannan dag. Inte nu i början i alla fall.


min prinsessa<3

PussoHej!<3

25 maj

Nu har jag precis varit uppe hos Lilly igen. Åkte upp runt 10:15 och lindade henne och släppte ut henne i sjukhagen. Hon har skött sig så bra i hagen så idag vågade jag lämna henne och bara låta mormor och morfar titta till henne.

Men jag var kvar hos henne ett tag och under tiden gick jag runt till dom andra hästarna och fotade lite. Måste säga att den bästa posaren var Pompe för han stog där man ställde honom och såg glad ut. ;) och den sämsta var Gláma. För hon ville inte alls vara med på bild. Hon gick in i skogen istället.

Jag ändrade designen på hemsidan igår också. Blev ganska nöjd. Snyggare än innan i alla fall. Förut var den riktigt ful. Ska väl ta tag i den senare någon gång och försöka göra den riktigt snygg. Men inte nu, nu ska jag plugga. (www.stallrodeo.info)

Men först.. BILDBOMB!


eydir


beviset. gláma som flyr från kameran in i skogen.

   
pompe undrade vad morris var för nån filur..


grabbsen.


kung.


nyfiken. <3


mandis, 22 år gammal faktiskt.


mandis och fenja.

PussoHej!<3

24 maj, igen.

Jag har ju glömt att lägga upp bilder på mina nya tävlingskläder som vi köpte på Norrköping Horse Show och som var tanken att jag skulle använda då. Men icke.. Dom fick jag ingen användning av, inte denna helg.

Jag fick i alla fall ett par nya vita Pikeur ridbyxor och en Kyra K tävlingsskjorta av mammi.

Ridbyxorna


Skjortan




Jag tycker att skjortan var riktigt snygg på ryggen. Och riktigt bekväm var den! Passar perfekt en varm tävlingsdag. Och lite bränna på armarna kanske man kan lyckas få.

Nu ska jag fortsätta skriva om hästens matsmälltningsprocess. Yay..

PussoHej!<3


24 maj, lite senare..

Nu kom jag precis hem från stallet. Har varit där sen typ 10 i morse och suttit hos henne i drygt 5 timmar. Mysigt! Men nu är hon inne igen.¨

Nu ska jag plugga vidare.
PussoHej!<3

24 maj

Bytte design på headern igår. Vad tycks? :)

Bytte från denna:
¨
Till denna:
¨
Jag blev faktiskt ganska nöjd. Lite finjusteringar kvar bara, men det orkar jag inte med nu.
Nu sitter jag i solen i stallet med två hundar och en dator. Jag vaktar Lilly som går i sjukhagen. Hon får ju inte röra sig så mycket och absolut inte springa omkring, så därför känns det tryggast att vara här och vakta henne. Och det går ju bra när det är fint väder och man har en dator att roa sig med.¨
¨
¨
Hon är mycket bättre i benet nu. Ingen svullnad alls kvar. Känns skönt. Hon är också mycket piggare i temperamentet. Innan har hon ju bara stått i boxen och accepterat läget, men i morse hade hon inte riktigt accepterat att vara själv inne. Hon hade ropat efter dom andra och hela tiden gått till fönstret för att se om hon såg dom. När jag skulle tempa henne gick hon ut ur boxen två gånger också, vilket hon inte gör annars. Så det känns bra att hon är på bättringsvägen. Enda gången man är glad att hästen inte sköter sig.. ;)
Vi har bokat en tid på Hästkliniken på onsdag i alla fall. För det värsta skulle ju vara om jag satte igång henne och hon inte var helt frisk och så blir det ännu värre. Det skulle vara värsta mardrömmen!
Nu ska jag ta och plugga lite.
PussoHej!<3

23 maj

Svullnaden är bättre idag. Mycket mindre svullen. Men fortfarande inte helt bra. Hon är fortfarande hängig, vilket på sätt och vis är bra. Då står hon i alla fall snällt inne. Då slipper man oroa sig att hon ska förvärra det hela om det skulle vara en senskada.

Nu ska jag snart åka upp till henne igen och ta ut henne så att hon får beta lite.


lilly och benjamin. han håller henne sällskap när hon var ute och betade.


bäästa!

PussoHej!<3

22 maj

Egentligen var det ju Norrköping Horse Show som gällde nu i helgen.. Men min lilla prinsessa är ju lite otursförföljd.. När vi lastade ur henne igår för att göra henne i ordning inför 130 var hon jättesvullen i höger fram och när vi sprang med henne var hon jättehalt. Vi gick direkt till veterinären som antog att det antingen var hovböld eller senskada. Men Lilly reagerade inget på visitertången.. Rekommendationen vi fick var boxvila i minst 3 dagar och kyla sedan klinik om det inte blev bättre.

Hon är allt bra hängig. Hon har stått inne hela dagen utan att klaga. Något hon inte skulle göra i friskt tillstånd. Jag har tempat henne ungefär varannan timma för att se om det är en böld på väg. Men inget tyder på det. Jag har hållit på o kylt idag med, men det har inte blivit någon synlig skillnad. Fortfarande svullen.

Stackars min lilla älskling! Hon har i alla fall fått komma ut o beta i två timmar idag i alla fall. Vi hoppas nu för allt i världen att det inte är en senskada! Utan en hovböld eller en lindrig slagskada.
Vi får se vad tiden utvisar.

PussoHej!<3

19 maj

Min häst är fiinast!

Ville bara berätta att hon är bäst!
Här kommer två filmer från Majpokalen.


120 A:0/A:0 - 2:a


debuten i 130 A:0/A:0 - 4:a


PussoHej!<3

Majpokalen

En lyckad helg! Min lilla prinsessa var bäst!

Torsdagnatten regnade det massor och smattret på Suxboxarnas tak gjorde Lilly jätterädd och stressad. Den natten for hon runt i boxen och rev upp allt strö så att hon bara stod på gruset. Hon slog också upp två sår i huvudet, jag kan inte förstå hur. Finns ju nästan inget i Suxboxarna som dom kan skade sig på.
Så i 120 på fredagen var hon trött! Vi hade ett nedslag i grunden där. Men det var helt okej med tanke på förutsättningarna. Banan var ju helt översvämmad också. Så det var riktigt tungt. Jag vet inte hur många 1000 liter vi öste ut fårn banan på dom där dagarna. Vi pumpade, öste och skyfflade ut vatten.

På lördagen gick det bättre. Efter att ha vilat och tagit det lugnt på fredagen och sovit ordentligt på lördagnatten. I 120 på lördagen som var en A:0 hade jag den snabbaste tiden i klassen men tyvärr en nedslag. Men hon var superfin. Vi vände lite snabbt på en oxer som stod lite klurigt precis vid staketet, så där petade hon en bom.
Sen debuterade jag 130 (A.0/A:0) och då var hon hur fin som helst!! Vi startade precis i slutet och var det första ekipaget som gick till omhoppning. Publiken visste inte hur omhoppningsbanan gick så dom applåderade hela omhoppningen. Tyvvärr rev vi båda hindrena i kombinationen i omhoppningen. Så vi slutade på 0+8 fel och slutade 4.

bääästaste bästa Quite Light! <3



På söndagen var hon trött. Och det var inte så konstigt. I 120 (A.0/A:0) var hon dock superfin, men något loj. Men vi kom ändå 2. Och sen i 130 som var en A:0 var hon hur trött som helst. Där hade vi tre nedslag. Men hon var ändå fin. Dom två första nedslagen låg hon rätt men hade inte tillräcklig höjd bara och det sista nedslaget var mitt fel. Min hjälm åkte ned så jag såg inte det sista hindret, så jag la henne inte helt rätt. Vi kom lete nära och då rev hon den.

En lyckad tävlingshelg med världens bästa häst!
Nu ska vi ladda upp inför Norrköping Horse Show på torsdag!

Nu bär det av till Åby och specialidrotten!

PussoHej!<3


13 maj

Dåligt bloggat, igen.

Jag måste skärpa mig. Måste bli bättre på att blogga. Men det är svårt att hinna med allt.
Idag är vi lediga. Underbart skönt! Och imorn börjar Majpokalen! Yay! Som jag har längtat! Nu blir det den riktiga debuten i 130. (: Vi flyttar till Skogslotten ikväll. Så jag ska snart upp till stallet och fixa allt o packa. Sen åker vi till Skogslotten och passar på att utnyttja ridhuset så vi slipper bli dränkta.

Igår hopptränade jag. Det gick bra. Det vart bara lite lätt mjukande och lydnadshoppning. Och Lilly är ju finast! (:

eliten i västervik.

Nu håller jag tummarna för att vädret blir bättre och att både jag och Lilly sköter oss i helgen!


min sötnos! fick vara utan täcke i tisdags. det tyckte hon om! men jag gillade det inte lika mycket.. ;)

PussoHej!<3

RSS 2.0