Avantia Fritid

Problem, stora problem!

Idag var jag och mamma på Avantia och provade hjälmar. Det är sjukt svårt att bestämma sig! Först hade jag nästan bestämt mig för CO Professional. Sen när jag hörde runt vad folket tyckte så tyckte de flesta att jag skulle ta en GPA Speed air. Då bestämde jag mig nästan för den. Hittade den även till en rätt bra pris på nätet.
Men nu vet jag inte alls! CO:n är skönare, kanske snyggare också. Jag passar nämligen inte i Speed airen. Men ändå vill jag ju ha en Speed air på nått sätt. Jävla materialsport! Jag vill ha en GPA bara för att. Bara för att man ska. Och för att jag har trivts med det tidigare.. Ahh! Jag är nog lite dum i huvudet om jag köper en Speed air.. Men ändå vill jag det...

Om jag köper en CO får jag kvar ca 1500 på försäkringspengarna och då kan jag antingen spara dom eller så var tanken att jag skulle köpa ett par Sprenger bow balance stigbyglar. Dom har jag ju sällan råd med annars! Inte gratis precis!


Sprenger Bow Balance - 1795 kr



Idag joggade jag i alla fall pluttan på banan. Ville egentligen rida ute men eftersom mörkret har ätit upp världen så fick det bli på banan där det finns lampor. Hon var lite seg till en början, men piggade på sig sedan och i galoppen var hon jätteglad och pigg.
Det ska bli kul att sätta igång henne ordentligt nu när vaccinationen är över och skadan har läkt fint både på mig och häst. (: Det blir bra för Lilly att komma igång ordentligt nu för hon är som en drake i stallet. Sjuukt sur och arg! Överskottsenergi minsann!


Nu ska jag sova. Imorn är det specialhoppning. Kul!

PussoGodnatt!<3

Hjälmar

Hjälmproblem! HJÄLP!

Längtar efter att få sätta igång med ridningen igen. Imorn blir det nog en liten tur ute i alla fall.

Jag har fått tillbaka 4750 kronor på försäkringen för hjälmarna som måste bytas ut efter att dom var med i olyckan. Jag hade ju min ridhjälm på ryggen när jag körde omkull så den måste också bytas ut. Så en ridhjälm och en moppedhjälm måste köpas för dom pengarna. Kan ju lägga ut lite extra om det skulle behövas, men vill ju hellst inte det..
Nu har jag beslutsångest för vad jag ska köpa för hjälm. Jag har ju en GPA Carbon och trivs bra med den. Jag tycker den är snygg och skön. Och den matchar både till kavajen, tävlingsschabraket och luvan. ;) Men det kan ju vara kul att byta nu när man har chansen. 
Jag väljer mellan dessa nu för tillfället:

GPA Speed air tone on tone   - bästa pris ca 4795 (än så länge som jag har hittat)




Charles Owen Wellington professional -   bästa pris ca 2699  (än så länge som jag har hittat) 




Charles Owen Wellington classic/John Whitaker -   bästa pris ca 2450  (än så länge som jag hittat)


Vad tycker ni? Hjälp mig! Är det någon som hittat ett bättre pris?

Jag tror nog att det lutar mest mot CO professional, för jag tycker den är snygg och stilren. Inte svindyr heller, rätt okej pris.
Speed air hjälmen är skön, men jag vet inte riktigt vad jag tycker om den annars. Jag skulle vilja ha den bara för att ha den liksom. Den är ganska snygg på vissa folk. Men dock passar inte jag i den och dessutom är den dyr! Och ska det vara en speed air måste det vara en tone on tone. Annars får det vara. För dom andra är inge snygga. Tycker inte jag i alla fall.
CO classic eller JW känns lite för oorginellt. Dom är snygga, stilrena och sköna. Men lite för vanliga. Skulle det bli någon av dom två skulle det nog bli CO. Den är ju billigare än JW och dessutom är den säkrare. Man betalar ju mest för märket när man köper en JW. Sorry, men så är det. Dom är ju nästan identiska.
Men så är det väl med det mesta, att man betalar för märket alltså.
Ridning är en jävla materialsport alltså!

Det får bli att åka till Avantia och pröva lite hjälmar på måndag.

Nu ska jag plugga vidare och sedan bär det av till stallet en sväng. Och ikväll blir det träning, utan häst. Måste ju träna mig själv också. ;)

PussoHej!<3

Hoppade för första gången igen!

Dålig uppdatering.

Nu är hästarna vaccinerade så nu får dom lite ledigt i några dagar. Tyvärr. Jag som precis hade fått igång Lilly.
I lördags hoppade vi för första gången efter både min och hennes skada. Och hon var en duktig flicka och tyckte det var superkul. Det blev på ena långsidan två studs ett galoppsprång två studs och på andra blev det en kombination med bom innan, mellan och efter. Bra och stärkande gymnastikövningar. Pollarna blir ju snabba i benen och huvudet av dom och det är bra träning. Bommar innan och efter hindrena är underskattat, borde användas mer. När jag tränar för Anna Emanuelsson så använder hon sig ganska ofta av det.


Igår red Ellen och jag ut en tur barbacka. En riktigt mysig tur i mörkret. Vi red Gädderstavägen och runt våra fält. När vi gick på vägen hemåt kom det en bil. Det brukar inte åka mycket bilar på den vägen men nu kom det en. Och den hade en släpkärra med någon slags ställning på. Det var jättemörkt och hästarna såg bara bilens lampor som kom mot oss och dom hörde slamrandet och skramlandet från släpkärran. Lilly frös till is, hon som är ganska rädd för lastbilar och släpvagnar även i dagsljus. När bilen passerade precis bredvid oss kastade hon sig runt och flög rätt in i Orkan som skitlugn bara försökte hålla emot när Lilly flög in i honom så att vi inte skulle ramla ner i det djupa diket allihopa. Tur att vägen var så pass bred så att Lilly inte slog i bilen eller fastnade i kärran eller nått. Och tur att Orkan är så stencool som han är! Bästa Orkanen! Allt slutade i alla fall bra. Ingen ramlade ner i diket, ingen ramlade av, ingen skadades.

Nu ska jag gå och duscha. Sprang till stallet idag med hundarna och tog hand om Lilly. Två flugor i en smäll är bra! (Y)

PussoHej!<3

Trasiga stigbyglar!

Trööött!

Idag red jag nästan ordentligt! Äntligen! Jag red ett lugnt dressyrpass på banan i drygt 30 minuter. YAY! :D Planen är att hon ska vara igång och kunna hoppträna nästa tisdag. Hoppas hoppas på det!
Hon var fin, men lite seg faktiskt. Men med lite mer kraftfoder blir det nog bra. Vi har ju dragit ner på det nu när hon har varit skadad. Men nu är det dags att börja dra på med det igen. ;)

Igår longerade jag Lillan och hon var lite halvt galen. Och i lördags red jag lite lugnt på fältet och galopperade för första gången efter både min och Lillys skador. Och när jag travade på fältet gick ena stigbygeln sönder. Den gick av! Jag har ett par ledade stigbyglar som vi köpte i början av sommaren/slutet av våren. Knappt ett halvår ens! Helt sjukt! Hur kan metall bara gå av? Jag slänger upp en bild sen så ska jag visa hur den ser ut.
Tänk om det hade hänt på banan när jag tävlade! Det hade vart katastrof! Herregud! Sjukt dåligt! Nu blir det att gå tillbaka till affären och skälla!

I fredags var jag med till Martinas stall och då longerade vi hennes häst. Eller jonglerade den bruna hesten som Lisa uttryckte det.

Nu ska jag sova! Är sjukt trött!

PussoGodnatt!<3

Klättring

Regn... Höst.. Kallt..

Idag va nästan all snö borta. Det regnade istället. Vet inte riktigt om jag hellre vill ha regn än snö.. Men det är fortfarande vääldigt kallt ute. -.- Jag har satt på bastun nu så det blir att krypa in i den och tina upp sig lite och läsa The host.

Lilly och jag red bort till skjutbanan och in i skogen där och sen red vi ut på fältet där vi travade lite, fräsch och fin, och sedan red vi till sommarhagen och klättrade och sedan blev det bakvägen hem över fälten och då blev det lite mer trav. Hon är ju nästan igång nu känns det som. Hon rör sig bra och besväras inget av benet. Dock ser inte såret så fint ut nu för alla stygn har lossnat och det är ganska öppet. Men det är ju ganska läkt och inte djupt längre. Hoppas bara att det fortsätter att läka bra.

Jag hann ut innan det blev mörkt idag i alla fall. Men tyvärr vart det ju mörkt medan jag var ute. Så när jag skrittade hemåt var det rätt mörkt ändå. Och klockan var bara halv 5!!

Vi klarade oss ändå ganska bra ifrån regnet. När jag åkte upp till stallet regnade det MYCKET. Men det slutade ganska lagom till att jag gick ut med Lilly. Då duggade det bara och det fortsatte dugga under tiden jag red. Men vi slapp det värsta i alla fall. Och på grund av regnet fick det bli mössa på på Lillan eftersom hon avskyr regn och speciellt att få det på öronen. Haha, tönthäst! 

Så här mörkt va det när jag red hem...


Nu blir det att hoppa in i bastun.

PussoHej!<3


Första snön.

Kallt, kallt, kallt! 

Det snöade idag! Usch! Snö nu?!? Inte bra! Som om inte vintern kommer bli lång o kall ändå..? Blää!

Höll på att frysa ihjäl när jag red. Både idag och igår var det iskallt!

Igår blev det en mysig skrittur runt fältet och bort till Gädderstavägen och sen red vi Gädderstavägen bort. Känders som det enda stället man kunde rida på utan att bryta benen av sig. Det var mööörkt! Jag tänkte satsa på att komma ut i tid medan det var ljust. Men det va ju lättare sagt än gjort.. Va väl i stallet typ vid kvart över 4 eller nått. Och det börjar ju bli mörkt redan vid den tiden.. Så det vart möörkt. Som tur va så va det fullmåne och ganska klart, så det lyste upp ganska hyffsat ändå.





Idag däremot. Det snöade, MYCKET! Det blåste och var molnigt och kolsvart! Klockan var dessutom mycket mer än igår. Kom ju hem lite senare idag. Så idag fick det bli pannlampa och massa reflexer. Vi red bara på fälten där vi vet hur marken ser ut så att vi inte skulle slå ihjäl oss. Det blev lite trav idag också. Hon kändes jättefräsch och glad! Men hon hatar ju snö och blåst och bläväder så hon ville hellst bara gömma huvudet mellan frambenen och försvinna därifrån! Och jag förstår henne, för det ville jag med! -.- Usch!
Tanken var ju egentligen att vi skulle klättra idag, men det vart ju lite för mörkt. Så vi får köra klättringen imorn istället. Då slutar jag ju tidigt också så då passar det ju bättre.
 





Nu ska jag gå o sova, kanske läsa The host också. Fick låna den av Bella idag.<3 (:

PussoGodnatt!<3


Mysig ridtur!

Lycka är att rida!

Idag red jag Lilly! :D Underbart! Första gången jag red henne på tre veckor! Helt sjukt!
Vi skrittade dock bara ut i skogen men det var en väldigt mysig liten tur. Hon var jätteglad och framåt. Längtar efter att få sätta igång henne på riktigt. Men vi ska ta det lugnt i alla fall en vecka till och sen kan vi komma igång på riktigt, om hon fortsätter läka så bra som hon har gjort hittills. Såret ser faktiskt riktigt fint ut nu. Det är dock bara ett stygn kvar nu.. Men jag hoppas på att det ska räcka ändå.

Imorn är det hoppspecial och jag som inte har ridit på tre veckor.. Undra hur det ska gå..?! Undra om jag ens klarar av att rida med armen..? Hoppas på att jag klarar det! Jag får väl ta det lite lugnt annart. (:

Nu ska jag ut o springa med hundarna och sen blir det nog bastu och en varm dusch!

PussoHej!<3


Bästaste o sötaste Quite Light! <3








Dålig uppdatering..

Tre veckor sen jag bloggade..

Ojojoj vad länge sen det va jag skrev nått. Jag får nog ta och skylla på min brutna arm.
Efter förra inlägget när jag precis skulle upp och klippa Lillan så körde jag omkull med moppen på vägen hem. Jag fick en spricka i armbågen och en lös benbit. Jag fick gå med ett gipspaket i två veckor och nu är jag nästan helt återställd. Jag kan inte bära tunga saker eller påfresta armen än men det kommer nog snart gå över.

Lagom till att jag fick av gipset skadade Lilly sig i hagen. Hon fick bland annat ett skärsår som var tvunget att sys med tre stygn och fick gå på peninililn. Idag avslutades penicillinbehandlingen och imorn ska jag få börja skritta henne! :D
Jag har inte ridit Lilly på tre veckor nu!! Så nu längtar jag verkligen!!

När jag var ute på den dagliga promenaden med henne idag så trodde jag nästan att hon skulle explodera. Hon är så glad och har så mycket energi att hon inte riktigt vet vart hon ska ta vägen. Det tar på henne att vila och gå i en liten sjukhage. Men hon sköter sig väldigt bra i hagen. Även om hon går ensam och bara ser dom andra hästarna så sköter hon sig fint. Det var bara idag hon fick spelet. Hon bockade och hoppade omkring så jag fick ta in henne istället. Lilla knäppis! <3 Mycket överskottsenergi!

Tyvärr skiter det ju sig med alla tävlingar som är kvar nu! Vi missade ju Linköping som var idag och så kommer vi missa KM och Mjölby. Tycker inte att vi ska stressa igång varken Lillan eller mig heller så det är väl klokt att avstå från alla tävlingar. Och jag får ju egentligen inte börja rida fören om en vecka heller och Lilly måste ju ta det lugnt och har dessutom en karenstid på två veckor pga penicillinet. Så jao.. Det får bli debut i 130 nästa år istället.. "/

Men det är helt fantastiskt att tänka på hur Lilly har utvecklat sig! På typ 7 månader gick hon från en galen och fruktansvärt jobbig häst till att bli en helt fantastisk hopphäst som även är riktigt lydig och snäll i stallet nu. Från att hoppa lokal 1 m till att hoppa regional 1.25 m och bli uttagen till elitsatsningen. BÄSTA QUITE LIGHT!<3

Nu ska jag gå och lägga mig i sängen och kolla på Djävulen bär Prada.

PussoGodnatt!<3







lite bilder från promenaden.. (:


RSS 2.0