Micke Carlstedt 27/4

I måndags hade jag allvarligt talat en nära döden upplevelse. Orkar inte dra den långa storyn, men jag körde Fenja och det slutade med att hon fick rycket, vände runt och jag fick linorna till däcket som hon drog runt benen. Jag blev släpad två-tre varv runt ridbanan inna linorna gick av.
Jag klarade mig ganska bra, med en uppskrapad haka och lite allmänt öm i hela kroppen och speciellt i knäna och höfterna.

I tisdags skulle ju Daniel Svensson kommit till specialidrotten. Men icke! Inte denna gång heller.. Men Micke Carlstedt kom istället. Och det var jättebra. Lilly var pigg och glad och rädd för massa saker runt omkring banan. Hehe, sötpolle. Men det gick bra. Hon var fin. Men jag hade ont i kroppen, och det är inte så konstigt kanske..



Becca hade med sig sin kamera så Emme fick vara paparazzi. (:








foto: Emelie Ringqvist

Nu ska jag upp till stallet och planen är att Lilly och jag ska ut och klättra idag.

PussoHej!<3

Helgen, 23-25 april

fina fina lilly!

Fredagen var inte var dag. Vi åkte ju till Skogslotten för att träna bank och pulvermangrav. Lilly tyckte att graven var det äckligaste hon sett. Hon vägrade att gå igenom den! Det var för att den var helt översvämmad. Det tyckte inte Lilly om. Det slutade med att hon trampade av sig en sko. Så det fick räcka där. Men banken gick superbra!
Vi ringde efter hovslagaren och han kom och skodde Lillan på parkeringen på skogslotten. Det var inte det enda som gick dåligt. Vi tappade även kameran.. Men som tur var fick vi tag på en tjej som hade plockat upp den.

Igår var inte heller våran dag. Lilly levde rövare i trailern. Stod stilla i max en kvart utav dom två timmarna. Det resulterade i att Lilly var überhalt när hon skulle veterinärbesiktas. Hon hade sparkat sig på insidan av hasen på vänster bak. Så mamma fick åka till Konsum och hämta is ifrån fiskdisken, som vi lindade fast runt hasen. Hon fick stå någon timma med isen och svullnaden gick ner massa. Efter en promenad gick svullnaden ner ännu mera. Då gick vi och visade henne för veterinären igen och då var det endast en grads hälta. Han trodde att det skulle bli bättre och föreslog att vi skulle vara kvar över natten som planerat och att vi skulle komma och visa henne på morgonen igen. Om hon inte var bra så skulle han behandla henne och om hon var bra så kunde jag starta.
Lördagen fortsatte med promenader för att svullnaden skulle hålla sig nere. Jag fick vara supporter på läktaren istället, eftersom jag inte kunde starta något. Laget slutade på delad 6:e plats.  

Skogslottens RF   12.0 195.08    
  Madeleine Johansson 
Skogslottens RF

Racker 153
Rouletto - Goldstern
Georg Janssen
8.0


62.10


   
  Johanna Jonsson 
Skogslottens RF
Azzaro van de Heffinck
Little Rock - Vert et Rouge
Liselot Hamerlinck

0.0



65.43


   
 
LisaMaria Norlander 
Skogslottens RF

Creo Quality SC 
Quite Easy - Cardento
Stall Contessa HB
8.0

68.08



 
 
 
Albert Wiström 
Skogslottens RF

Sidney
Sandrissimo - Gio-Granno
Imp. Tyskland

4.0


67.55

 


På kvällen hade vi grillfest med alla Skogslottare. Det var väldigt trevligt!

Dagen efter gick vi upp tidigt och skulle visa Lilly för veterinären direkt när han kom på morgonen. Först tog vi en liten promenad för att få svullnaden att gå ner och sedan gick vi ock visade henne. Veterinären kunde inte se något när jag sprang med henne och gjorde i stället ett böjprov. Hon hade en halv grads hälta i några steg och var ren resten. Så han släppte igenom henne utan betänkligheter och sa att ridningen inte skulle förvärra något.
Då blev det stressigt! Som tur va hade jag klätt på mig tävlingskläderna. Det gjorde jag endast för att det var kallt ute och jag ville ha ett extra lager kläder på mig. Vi hade 25 minuter på att gå banan, fixa hästen och börja rida framm innan klassen började. Jag hade starnummer 18 och det var massor strukna. När det var 3 stycken hade ridit var det bara en inne på framhoppningen, så då fick vi gå in och börja hoppa.
Lilly var kanooonfin! Det var en 120 med bedömningen A. Lilly var nolla och var superfin!


Framridningsklass bed. A, 120 cm.


Det resulterade i att jag fick rida med i laget. Lilly var jätte fin där också. Vi fick ett jädra skit nedslag som var helt onödigt, men det var en jättesvår bana och Lilly klarade kanon. Fina fina!

Dsc_0051_thumb
Skogslottens RF
  23.0
229.83
    Tilda Schönbeck 
Skogslottens RF


Quite Light
Quite Easy - Goldlöwe
Ann-Kristin Kjörsvik

4.0



73.12



    Madeleine Johansson 
Skogslottens RF


Racker 153
Rouletto - Goldstern
Georg Janssen

11.0



86.36



    Albert Wiström 
Skogslottens RF


Sidney
Sandrissimo - Gio-Granno
Imp. Tyskland

20.0



89.73



    Johanna Jonsson 
Skogslottens RF


Azzaro van de Heffinck
Little Rock - Vert et Rouge
Liselot Hamerlinck

8.0



70.35





Tyvärr blev det lite stolpe ut för laget. Vi kom på 8:e plats och där med hamnade vi på 7:e plats i det hela. Det innebär att vi tyvärr åkte ur elitserien.


Mantorpsryttarna   0.0 212.59
  Ekenässjöns HSK   8.0 221.20
Örebro FK   12.0 220.60
Ölands RF   18.0 223.84
Vetlandaortens RF   20.0 213.95
F. Hoppryttarna   20.0 220.77
Kumla Ridklubb   21.0 219.84
Skogslottens RF   23.0 229.83

Det var många bommar som ramlade för dom andra lagen också. Och det var inte många fel som skiljde i slutet. Men tyvärr så gick det som det gick. Ner på Div 1 nästa år känns lite trist, men så är det ju i början. Vi får se till att ta det nästa år istället.


Elitomgång 3, 125-140 cm.



PussoHej!<3

22 april

Sista dagen på praktiken idag.. Känns sorgligt! Har varit så sjukt bra och jag har lär mig så himla mycket!

Igår var jag och red Stella. Det gick ganska bra. Hon var något segare än vad hon var förra gången. Men det kan ju bero på både att vi var inne och att hon hade trimmats varje dag denna veckan. Vi avslutade med att hoppa en trekombination med lite hjälpbommar. Då vaknade hon till och tyckte det var roligt. Hon har ju inte hoppat något sen Madde bröt sig så hon tyckte nog att det var på tiden att få ta sig några språng nu.

Nu ska jag åka upp till stallet och rida lilla pluttan. Hoppas vädret håller sig. Imorse var det ju inte kul! SNÖ! Det låg till och med kvar på marken! Usch usch! Så vill vi inte ha det. Nu ska det vara sommar!!

PussoHej!<3

Hoppträning 13 april



Hoppträningen förra veckan, den 13 april.

 klicka på bilden för att se den i större format.

21 april

Nu sitter jag här hemma och väntar på att mamma ska komma hem så att vi kan åka till Skärlunda och rida Stella.

Dagen på praktiken har varit bra, som vanligt. Man kan ju inte förvänta sig mycket annat nu. ;)

Jag har suttit och kollat lite på olika Side pull. Vill ha ett eftersom Lilly inte funkar så jättebra på hack. Hon blir alldeles för låg och tar då chansen att öka och öka och sen öka lite till. Eftersom det inte är någon hävstångseffekt i ett side pull så tror jag det kommer fungera bättre. Men det är ju som att leta i en djungel.. Svårt att veta vad man ska ha. Skulle nog helst vilja ha ett från Tärnsjö. Men känns onödigt eftersom jag bara har tänkt att byta av med det då och då. Inget som jag tänkte rida på all the time. Och dessutom vet jag ju inte hur hon reagerar på det. Så det känns lite väl att slänga ut 2500 spän på det då.
Jag har istället hittat ett från Bonanzawestern. Såg bra ut tyckte jag. Lite skillnad i pris var det dessutom. 590 kronor skulle dom ha på bonanza.

 
Bonanzawestern                             Tärnsjö

Igår på hoppträningen gick det bra. Lilly var ju fin som vanligt! Tänkte slänga in en film sen, både från förra veckan och denna veckan. Underlaget börjar bli bättre nu. Men det är ju en bit kvar. Men det kommer bli kanon sen, det är jag säker på. Men just nu är det tungt och jobbigt.
Tyckte om Anitas kommentar till mammorna som hjälpte till på banan innan jag skulle hoppa. "Nu höjer vi... Jättemycket!" Haha, det känns ju bra det.. ;)
Känns ganska bra inför helgen. Nu i helgen gäller det! Vi ska åka och träna på pulvermangrav och bank på fredag för dom har det på Västervik. Och risken är att dom tar med det. Kan vara bra om man har gjort det någon gång innan tävling.. Haha. Lilly är ju lite töntig när det gäller terränghinder, så vi får se hur det går.

Tisdagens bana.

4 galoppsprång mellan 8-9-10

PussoHej!<3

20 april

våren är snaart här!

Nu bär det snart av till stallet. Sen ska vi till Skogslotten och hoppträna. Nu gäller det att ladda upp inför helgens elitomgångar!

Igår red jag Lillan igen. Kändes skönt att komma upp till stallet igen efter mina dagar däckad i sängen. Dock orkade jag inte rida så intensivt igår, jag fick ta det lite som det kom. Men red i alla fall på banan och Lilly var fin.

Planen idag var att jag skulle hinna köra Fenja lite innan vi skulle fara iväg till Skogslotten. Men så blev det inte. Elvira skulle rida Fenjisen idag.

Ännu en riktigt bra dag har det varit på praktiken! Trivs så bra!

Nu bär det av till stallet.

PussoHej!<3

18 april

Nu ligger jag i mammas o pappas säng o har precis kollat klart på världscupsfinalen i hoppning. Mycket spännande och bra final. Bra underhållning när man ligger hemma o är sjuk. Jag har åkt på influensan.. Kul. (Y) planen som var att jag skulle åka o rida Stella idag. Det blev ju inget med det. Så idag får mamma ta lilly, vilket hon även fick igår.. Jag kan inte förneka att jag blir ridsugen, speciellt inte efter den här finalen. Nu ska jag sova lite till, vilket jag har gjort hela helgen. PussoHej!<3 (inlägg från mobilen, därför ett fult inlägg)

14 april

våååår och sool!

Riiiktigt roliga och intressanta dagar på praktiken! Får vara med och hjälpa till mycket mera nu när jag börjar få lite koll på hur det går till. Idag har jag fått vara med om både en häst med en halv tunga och en häst som blev röntgad och som blodde väldans mycket ur en djup ficka han hade i munnen.

Igår hopptränade vi och Lilly var jätteduktig. Vi red ute på nya underlaget på utebanan på Skogslotten. Det var himla tungt eftersom det inte har satt sig ordentligt än. Men det blir nog kalasbra sen när det har satt sig. Men just igår var det väldigt jobbigt att gå på. Men Lilly kämpade på bra och hade ändå bra höjd i sprången även om underlaget sög.


pga. underlaget så var det 23 meter mellan 2 och 3. Linjen reds på 6 lite tillbaka på de lägre höjderna och 5 framåt när man kom upp i höjd.

Jag testade en ny sadel igår också. En Bates Caprilli. Tyvärr låg den inte hundra på henne så det är bara att leta vidare. Imorn kommer det en tjej som ska kolla om det går att stoppa om sadeln Lilly har. Den låg ju bra när vi köpte den, men man kan ju säga att det har hänt rätt mycket med hästen sen dess. Ganska mycket mera muskler!! Jag trivs ju väldigt bra med den, så skulle vara bra om den kunnde ligga bra på hästen också.

Idag red jag Lilly på hack. Hon var jättefin! Blir något för låg dock, men himla fin och lugn med huvudet och lyssnar bra. Red bara en 30 min och mjukade. Tanken var att hon skulle vila idag, men kände att jag var tvungen att testa sadeln igen. Men den låg inte bra. Den låg däremot bra på Orkan. Så nu får det nog bli han som får den istället. (:

Idag har jag även varit och ridit Maddes häst Stella. Jättefin polle. Men jäääääkligt stor! Det var mycket häst att rida ihop kan jag lova! Haha. Trött blev jag i alla fall. Det gick väl helt okej. Kommer väl hitta alla knappar så småning om. :)

Nu ska jag ta och sova!

PussoGodnatt!<3

12 april

exciting day.

Ojojoj, intressant första dag på praktiken.
Jag fick vara med och kolla när Torbjörn jobbade i munnarna på pollarna. Fick se allt från kariesborrning till en helt missbildad tunga som var orsakad av en hingskedja i munnen. Väldigt intressant var det minsann. Ser fram emot morgondagen och vad den har att erbjuda för speciella munnar. ;)



Idag blev det en tur ute. Efter att vi ridit en sväng genom skogen vid skjutbanan och blivit attackerade av en ninjaekorre som kastade kottar efter oss så träffade vi på Elin och Jack. Dom hakade på oss och så tog vi en sväng till i skogen och sen red vi till Gädderstavägen och där blev det både trav och galopp. Tyvärr är inte underlaget lika bra på vägen längre som det har varit när det har varit så blött. Då har det nästan varit samma fjädring på det som på en ridbana. Nu börjar det bli lite för hårt. Men än så länge funkar det. Och det är bättre med för hårt än för mjukt om hästarna är vana vid det. Och vid det här laget är Lilly van vid det.
Imorgon blir det hoppträning med bästa! (:






bäääästa hästen! <3<3

Nu ska jag sova!

PussoGodnatt!<3

11 april

Finfina pollen!

Med min vanliga tur så kom inte Daniel Svensson denna gång heller. Börjar tro att han har något emot mig..? hehehe. nej då. Denna gång var det hans stackars mormor som var döende så han var tvungen att åka hem. Nu hoppas jag bara så in i bängen att han kommer till oss på specialidrotten vecka 17. Annars smäller jag av! Att han inte kommer tre gånger i rad kan inte hända.

Det fick bli hoppning hemma idag istället. Lilly skötte sig kanonbra! Fina lilla häst! Vi hoppade en liten bana, men började att hoppa studs på volt. Sen övergick vi till en kombination, dogleg och en bruten linje.

1 galoppsprång i kombinationen och 3 galoppsprång på båda de andra relaterade avstånden.

En enkel och bra övning. På våran lilla ridbana måste man rida noggranna vägar och hästen måste verkligen vara med på noterna eftersom hindrena kommer fort efter varandra. Man måste också rida ur sväng på de flesta hindrena eftersom de står nära kortsidorna och man var tvungen att hitta lägen framåt. (Nu visar inte bilden de riktiga proportionerna, hindrena stod nämligen väldigt nära kortsidorna.)

Nu ska jag sova och tagga inför morgondagens praktik hos Torbjörn. Det kommer säkert bli väldigt roligt och lärorikt.

PussoGodnatt!<3

8 april

bäästa!

Igår hoppade jag Lilly lite på banan hemma. Vi trimmade först dressyr, med fattningar och avbrott. Hon var riktigt fin. Vi avslutade med att gå på volt över en smal sax, med bom före och efter. Hon var jätteduktig! Lyssnade kanonbra och låg kvar hela tiden.
En hög och smal sax är så bra att hoppa på tycker jag vid sånna här tillfällen. För man måste ju verkligen vara i mitten på den och det är lättare att få dom att gå i mitten. Man kan lättare få dom att runda sig inåt över hindret också utan att dom drar sig inåt. Och dom hoppar upp sig bra på den. Inte för att det där med att hoppa upp sig är något problem för Lilly, hon som nästan alltid är minst en halvmeter över hindrena! ;)



Idag blir det nog att rida ute. Har ju vart på banan hela tiden nu sen den gick att börja rida på. Så antingen blir det klättring eller galopp ute. Går ju inte att rida ordentligt på fälten än, på grund av att det är alldeles för blött. Man både trampar sönder fälten och det sliter på benen på hästarna att gå där det är så mjukt.

PussoHej!<3


lite bilder på bäästa! <3






Tävling VRF

Jag har världens finaste häst!

Ao, Lilly är finast! I söndags var vi på VRF och tävlade. Hon var helt galen på framridningen. Den var på deras stora utebana och det gjorde att hon fick vårkänslor och blev turbo. Hon har ju inte gått på så stora ytor med bra underlag på hela vintern så jag förstår henne.

I första klassen var hon superfin. Lyssnade kanonbra och var verkligen med på allt jag bad henne om, även om hon var mer i luften än på marken på framridningen. Den klassen slutade med en seger. Fina fina Lilly! <3



I andra klassen var hon tyvärr trött. Hon hann inte ställas in någonting i mellan klasserna. Direkt efter ärevarvet var det dags att böja rida fram till nästa klass. Och efter en så rejäl framridning till första klassen och i den första vårvärmen så tar det på krafterna på en polle som inte är igång till 100 % än. Det slutade med två pet. Men hon var ändå jättefin, jättefina språng. Men tyvärr åkte en bom i kombinationen och sista hindret som var ett plank. Men jag är jättenöjd över min prinsessa! Lilla kraken var törstig också. Drack upp 10 liter på hur kort tid som helst när vi skulle ställa in henne. Stackars liten! Hon hade verkligen behövt en paus mellan klasserna där hon fick dricka och vila.



I helgen är det förhoppningsvis Daniel Svensson-träning på Skogslotten. Taggar inför den! Sen är det bara att ladda upp inför eliten i Västervik.

Förresten har ju missat berätta om hur det gick i Örebro. Lilly var fin, var dock lite trött sista dagen. I lagklassen hade vi två nedslag. Men det var en riktigt svår bana. Den absolut svåraste vi båda hade ridit. Ponnyeliten går knappt att jämföra med detta. Laget slutade 7a och vi får sämst bli 6a för att inte åka ur elitserien. Så i Västervik gäller det att prestera!
Resultatet för laget: 20 fel - Amanda hade 20 fel, jag 8 fel, Jojjo hade 8 och Albert hade 4.
Så det var riktigt svårt!

PussoHej!<3

RSS 2.0