28 juli

Igår fick Lillan sin andra behandling av Yvonne. Tyvärr kunde jag inte vara med. Var tvungen att jobba. Men mamma var snäll och tog det istället.

Yvonne tyckte att det hade läkt ut fint. Det var knappt nåt kvar i bogen och bara pyttelite i muskeln i rumpan. Och detta känns ju helt underbart! Yvonne trodde inte att en till bahandling behövdes. Så nu ska hon sättas igång ännu en gång och så får jag se hur det känns nu! Nu längtar jag så sjukt mycket efter att få igång henne och börja hoppa igen! Det känns lovande nu!

Idag var hon tvungen att vila i alla fall. Men SEN!

Nu ska jag byta om och så ska jag och mammi åka till Hööks! Weei!

PussoHej!<3

Hoppning den 26 juli

Ingen hoppning i lördags, ingen hoppning i söndags. Det bara öste ner regn så hästarna var både blöta och frusna. Och jag kan inte säga att jag hade så stor lust att hoppa i geggamojjan med en dyngsur häst och regnet ösande från skyn. Men skulle ha ridhus..

Men jaja. I måndags blev det hoppning istället. Och jag måste säga att Pompe var över förväntan. Även om han inte orkade riktigt och inte är tillräckligt musklad så försökte han i alla fall. Han tänkte och verkligen försökte. Det verkade som om han tycke det var rätt kul. Det uppskattas ju alltid. Inge kul att hoppa en häst som tycker det är tråkigt eller läskigt.

Gjorde samma övning som med Bella.

Det lila är ett kryss med galoppbommar framför och bakom. En bra övning som stärker galoppen och gör att häst och ryttare behöver tänka till lite. Jag gillar kombinationet och liknande med hjälpbommar. Vi tränade mycket sånt på Markebäck för Anna Emanuelsson med ponnyeliten.

Det lila red jag på en liten volt från spåret. När jag satte ihop det till Bella hoppade hon lila på volt i höger varv, vidare till gröna räcket och blåa oxern på linje, sedan kort sväng halvt igenom ner på kombinationen på båge ut över gröna igen och sedan lila på volt igen i vänster varv.
När jag hoppade Pompe skippade jag det lila hindret i banan utan använde det endast i uppvärmningen. Just det vart lite för jobbigt för honom så ville inte krångla till det när han var trött.

PussoHej!<3

24 juli

Nu sitter jag i soffan med syster. Snart ska vi upp till stallet och hoppa. Ellen med Orkanen och jag ska hoppa Pompe.

Igår hade jag lektion för Bella. Det gick bra. De hoppade och Lilli skötte sig bra. Efter det red jag Pompe. Först red jag på fältet, men då passade han bara på att springa ifrån arbetet. Alltså gick det inte så bra. Sen gick vi upp och red på banan istället. Då gick det bättre. Här kommer en liten fim.



I torsdags fick Pompe vila. Kände att han behövde det. Men i onsdags red jag honom. Då gick det faktiskt riktigt bra. Han tjafsade bara en gång. Och det var i första galoppen. Men sen skötte han sig jättebra. Han har jobbigt i galoppen. Han har lite för bra steg för sin nuvarande kondition. Men han kommer förhoppningsvis kunna utnytja den om ett tag.

Nu ska vi snart pysa till stallet.

Hoppas på att kunna rida Lilly idag med. Om det slutar regna...

PussoHej!<3


20 juli

Nu sitter jag hemma hos Martina och kollar på Sex and the city. MYS!
Efter körskolan hade jag lektion för Bella och Lilli, (hennes ponny Lilli). Det gick bra. Jag tycker att de båda har utvecklats bara sen ridlägret. Snabba ryck I say!
Efter det red jag Pompe. Det gick ganska bra, tills han tyckte att det blev för jobbigt. Då passade han på att springa lite på bakbenen... Vilket jag hoppas att han inte gör om nu. Snart har han nog tagit till alla metoder när det börjar bli jobbigt. Snart hoppas jag att han ger upp. För det tänker inte jag göra i alla fall. Men mestadels var han fin i alla fall. Klart han tycker det är jobbigt när han knappt är igång.
Imorn blir det nog att rida Pompe igen.
Nu teven igen.
PussoHej!<3

19 juli, efter bahandlingen

Nu har jag precis kommit hem från stallet. Yvonne var och klämde, kollade och körde ultra på Lilly. Det var så himla skönt. Hon kände precis samma saker som jag har tyckt mig känna. Lilly har antagligen överansträngt sig när hon hade senskadan. Så hon hade en inflammation i bogmuskulaturen på vänster sida och var även öm i rygg- och rumpmusklerna i höger. Så det känns bra att Yvonne och jag kände samma saker. Jag har ju trott att det var någonting i bogen på vänster sida och att det var pga. överansträngning vid senskadan.

Nu blir det att ta det lugnt i en vecka tills Yvonne kommer nästa gång. Och imorn skulle hon få vila.
Hoppas hoppas att det blir bra nu!

Nu ska jag duscha, sen in till stan och gå på utebio med Jonna.

PussoHej!<3

snacka om att Lilly tyckte att det var skönt att komma ut o rulla sig efter att hela hästen hade blivit inkletad i arnika! ;)

19 juli

Nu har jag varit på körskolan på teorilektion. Och nu ör det dags att fara vidare till stallet. Yvonne kommer vid 19:00 så om jag ska hinna rida lite innan är det dags att åka.



PussoHej!<3

19 juli - 00:25

Nu ska jag gå och lägga mig. Var ju uppe hos Lilly och red förut. Hon var fin! Det blev att rida lite på fältet. Ungefär 40 minuter blev det. Hon är lite ojämn i sidorna, kanonbra i höger varv och inte lika bra i vänster. Vi får väl som sagt se vad Yvonne säger imorn.

Man måste ha hjälm minsann! ;)
Så här intelligenta ser vi ut när vi rider in från sommarhagen. Parkerar nämligen mopparna där nere.



min prinsessa!

Imorn blir det körteori på dagen på körskolan. Och sen är planen att det blir lite klättring med Lillan. Hon har ju mer eller mindre stått sen den 20 maj. Det var den första dagen på Norrköping Horse Show. Dagen efter lastade ur en halt häst när vi skulle förbereda inför 130. Hon har ju inte varit igång helt sen dess. Så nu är det dags att börja bygga upp alla muskler igen.

Hon har fått lite mage nu. Äntligen ska man kanske säga! Som vi har kämpat med fri tillgång till hö, extra lusern och mängder med mat i allmänhet. Så äntligen är nog ett bra ord. Äntligen har lilla pollen lagt på sig!! Men magen gör det lite jobbigt för henne att arbeta. Den är lite ivägen och lite extra att bära på. hehe. ;) Men man får vara glad. Om hon blir bra nu och kommer igång så lär ju inte magen vara kvar länge till. Så nu ska vi njuta av den.

Mor tog lite bilder när vi red. Så här kommer några.
Kolla in den lilla magen också! ;)







Min finaste Quite Light! <3


18 juli

Idag har jag jobbat. Som vanligt.. Och nu är det äntligen dags för stallet. Imorn kommer Yvonne som ska massera pluttan. Hoppas hoppas hoppas att hon kan göra henne helt bra!

Om det känns bra idag får det nog bli ett 40 minuterspass på fältet.

Längtar tills jag kan börja hoppa igen! Vill börja träna och tävla igen! Som det är nu kan jag inte anmäla till några tävlingar. Vi hoppas på Nykyrka den 22 augusti i alla fall. Det tråkiga är att vi antagligen måste backa. För det känns ju taskigt mot henne att gå in o hoppa 130 nu.. Så det får väl antagligen bli 110 och 120 nu i början.

Nu stallet med mor.

PussoHej!<3

finaste! bara för att jag vill hoppa NU!

17 juli

ännu än månad sen sist.

Det som har hänt på Lillyfronten sen sist jag skrev är att hon fick komma ut på sommarbete och fick lite sommarledigt. Hon har även varit hos Torbjörn och blivit av med sina två vargtänder som Hästkliniken inte ville dra ut förra året. Hon fick även en Metacam-behandling.

Nu har jag börjat rida igång henne igen. Vi har satt igång väldigt långsamt och nu är jag uppe i 30 minuters arbete. Det känns oftast väldigt bra. Men i måndags kände jag tydligt av rörelsestörningen efter 30 minuter på ridbanan. Men då var hon både nyskodd och på hårt underlag, så det kan säkert ha något med det att göra. När jag longerade henne efteråt för att se hur hon såg ut var störningen lika tydlig som hos veterinären. Och dvs. inte särskillt tydlig. Men ändå är det något. Jag har fått för mig att det är en överansträngning från senskadan och att det sitter högre upp. Så på måndag ska massören komma och klämma lite på Lilly så får vi se vad hon säger.

Men annars ska vi börja rida ordentligt och om det blir värre ska vi åka tillbaka till veterinären för att göra en hältutredning. Nu hoppas jag att Yvonne hittar något på måndag som lätt går att fixa och Lilly blir bra igen!


prinsessan!

PussoHej!<3

RSS 2.0